Alles over vitamine C; waar zit het in en waar is het goed voor? Ontdek de kracht van Roter!

Vitamine C

Waar is vitamine C goed voor?

Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem. Een dagelijkse inname van 200 mg vitamine C naast de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevordert de weerstand, tijdens en na het sporten en draagt bij aan het behoud van een goede weerstand in een koude omgeving. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg van vitamine C naast de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C. Daarnaast helpt vitamine C bij vermoeidheid en ondersteunt het ons energieniveau. Het is ook goed voor ons geheugen, onze concentratie en ons leervermogen.

Vitamine C is verder een belangrijke antioxidant wat helpt beschermen tegen mogelijk schadelijke invloeden van buitenaf zoals Uv-straling en vervuilde lucht. Vitamine C is ook van belang voor onze huid. Vitamine C draagt namelijk bij aan de vorming van collageen wat weer helpt om onze huid te verstevigen. Dit draagt tevens bij tot de normale werking van de botten, tanden en het tandvlees. Vitamine C ondersteunt ook de ijzeropname in ons bloed.

De voordelen van vitamine C

Vitamine C is erg veelzijdig, wat duidelijk naar voren komt in de vele voordelen:

  • Vitamine C ondersteunt je weerstand
  • Het helpt je ook bij vermoeidheid
  • Ondersteunt het geheugen
  • Het activeert je natuurlijke energie
  • Helpt de cellen te beschermen tegen oxidatieve schade door zonlicht

Het aanvullen van je dagelijkse voeding met extra vitamine C kan dus aan te raden zijn.

Tips voor ondersteuning van je weerstand

Vitamine C is erg veelzijdig, wat duidelijk naar voren komt in de vele voordelen:

  1. Groenten en fruit zitten vol vitamine C. Denk aan groenten als spinazie, rode kool, spitskool en natuurlijk aardappels. Eet dagelijks twee stuks fruit, zoals sinaasappels en peren. Drink een gezonde fruitdrank wanneer je geen fruit in huis hebt.
  2. Eet gevarieerd en vers. Zorg er dus voor dat je naast vlees ook regelmatig kip en vis eet.
  3. Goed slapen zorgt voor een betere weerstand. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je je de volgende dag weer fit en energiek voelt.
  4. Sporten en goed bewegen dragen bij aan een betere weerstand. Met sporten zweet je afvalstoffen uit. Daarnaast maakt het je ook fitter en beter bestand tegen mogelijke aanvallen op het afweersysteem.
  5. Het is belangrijk om voldoende te drinken. Door anderhalf á twee liter water per dag te drinken worden afvalstoffen in voldoende mate verdreven.
  6. Stress is een belangrijke oorzaak van een lage of verminderde weerstand. Pak daarom af en toe een moment voor jezelf in drukke tijden. Wanneer je dit niet doet zal je merken dat je weerstand afneemt.
  7. Alcohol kan zorgen voor een mindere weerstand. Zorg er daarom voor dat je tijdens het nuttigen van alcohol altijd een paar glazen water drinkt.
  8. Gebruik eventueel extra vitamine C om je weerstand te ondersteunen. Voedingssupplementen zijn er speciaal voor mannen, vrouwen en kinderen.